Nilgiri Mountain Railway – jedzie pociąg z daleka

01Podróż Nilgiri Mountain Railway (NMR), górską kolejką wąskotorową w indyjskim Tamil Nadu  planowaliśmy z NGP już na długo przed styczniowym wyjazdem. Jest to jedna z największych atrakcji turystycznych w tym regionie. Uwielbiana przez Hindusów w każdym wieku, a szczególnie przez młodzież i jak przeczytałam przez nowożeńców (romantyzm w najczystszej postaci). Kolej została zbudowana przez Brytyjczyków w 1908 roku (budowę rozpoczęto w roku 1854). Początkowo trasa należała do Madras Railway. NMR została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i dzięki temu zachowała charakter taki, jak sprzed lat, nawet bilety wydawane na stacjach są starego typu. Kolej tę obsługują lokomotywy parowe z minionej epoki. Tor NMR wynosi jedyne 1000 mm. W związku z tym, że trasa przejazdu rozpoczyna się na wysokości 326 m n.p.m., a kończy na 2203 m n.p.m, silnik lokomotywy zaopatrzony jest w koło zębate, które pomaga wspinać się na najbardziej stromym odcinku trasy.

Linia Nilgiri Mountain Railway rozciąga się od miejscowości Ooty do Mettupalayam, miasta na drodze do Coimbatore.  Przystankami są: Udagamandalam (UAM); Lovedale (LOV); Ketti (KXT); Aruvankadu (AVK); Wellington (WEL); Coonoor (ONR);  Hillgrove (GWS); Mettupalayam (MTP).

14

Stacje kolejowe jak sprzed stu lat. Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

Odległość między Mettupalayam, a Ooty to 42 kilometry. Pociąg pokonuje tę odległość w  5 godzin. Droga powrotna, z góry, to jedyne 3,5 godziny.  Prędkość  z jaką porusza się pociąg to ok. 30 km/h.  Na trasie znajduje się 250 mostów (w tym około 30 wiaduktów) oraz 16 tuneli. Pociąg pokonuje aż 200 zakrętów!

Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

My wybraliśmy trasę 17 kilometrową z Ooty do Coonoor, czyli prawie połowę długości całego przejazdu. Dość niefrasobliwie nie sprawdziliśmy godzin odjazdu kolejki i jak nas poinformował pracownik ogrodu botanicznego następny odjazd miał być późnym popołudniem. Dla nas dużo za późno, gdyż przed nami była jeszcze długa trasa do następnego noclegu. Na wszelki wypadek podjechaliśmy na stację, by sprawdzić tę informację. Na parkingu kobieta zbierającą  opłaty krzyknęła, że za chwilę pociąg odjeżdża. Popędziliśmy jak szaleni do kasy i dosłownie w ostatniej chwili wskoczyliśmy do kolorowego wagoniku kolejki. Szczęście podczas tej podróży nie opuszczało mne ani przez chwilę 🙂

1

Nasza trasa. Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

Jak się później okazało z Ooty odjeżdża pociąg do Coonoor  tylko trzy razy w ciągu dnia tj. o 09:15, 12:15 i 18.00. Jeśli ktoś z Was będzie się tam wybierał warto to sprawdzić wcześniej. Jadąc w kierunku Coonoor dobrze jest usiąść z lewej strony w stosunku do kierunku jazdy, gdyż można wtedy podziwiać wspaniałe widoki na malownicze doliny.

3

Widoki zapierające dech w piersiach. Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

W naszym wagonie siedziało sporo ludzi, głównie indyjscy turyści. Miejscowi, dla których kolejka była tu codziennym środkiem lokomocji wsiadali i wysiadali na każdej stacji.

13

Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

12

Kolejna stacja – Ketti. Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

11

Znużeni podróżą indyjscy turyści. Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

10

Very romantic… Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

9

Turystka z Polski w Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016

Pogoda była jak marzenie. Nie za gorąco, rześkie powietrze, po prostu cudnie! Pociąg przejeżdżał przez las bambusowy, mijał góry, z których roztaczał się zachwycający widok na doliny, rzeki, wzgórza herbaciane i inne cuda natury.

8

Jedziemy przez las. Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016

4b

Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

Co jakiś czas wychylałam się przez okno, by podczas zakrętów zobaczyć koniec i początek pociągu.

4

Przed nami jeden z 200 zakrętów. Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

4a

Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

7

Crazy photographers 🙂 Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

Koła stukały miarowo, słychać też było odgłos wydobywającej się z lokomotywy pary. Co jakiś czas kolejka wjeżdżała w tunel, robiło się kompletnie ciemno i wtedy młodzież głośno, radośnie krzyczała. Myślałam, że umrę ze śmiechu. Taki wesoły pociąg 😀

6

Przed nami tunel. Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

5

Selfie, a jakże! Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

Pociąg zatrzymywał się na stacjach wyglądających też jak sprzed 100 lat. Rozbawiła mnie nazwa stacji Wellington. Nie da się ukryć, że byli tu Brytyjczycy 😀

16

Wellington. Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

17

Odjazd! Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

Ostatnią stacją była miejscowość Coonoor. Jeszcze pamiątkowe zdjęcia na zakończenie i ruszyliśmy w poszukiwaniu autobusu, by przyspieszyć powrót.

18

Ostatnia stacja naszej podróży Coonoor. Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

19

Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

20

Jaka szkoda, że to koniec jazdy… Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016

21

Bardzo mi się podobało! Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016

22

Nilgiri Mountain Railway, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

23

Coonoor, Tamil Nadu, Indie 2016 © Magdalena Brzezińska

Już po fakcie dowiedziałam się, że kolejka była ulubionym miejscem filmowców. Rozgrywały się tu sceny z niejednego słynnego filmu. Padłam trupem, jak okazało się, że w tym pociągu przed laty nakręcono jedną z moich ulubionych piosenek, Chaiyya Chaiyya z filmu „Dil Se”, gdzie to Shahrukh Khan z pozostałymi aktorami brawurowo tańczył na dachu pociągu. Przyznam, że jakoś odruchowo przywołałam ten teledysk w pamięci podczas jazdy. Gdybym to wcześniej wiedziała, chyba wskoczyłabym też na dach…

Chal chaiyya chaiyya chaiyya chaiyya

Leave a reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.